Stichting Historische Vaarwegen Utrecht

Historische Vaarwegen Utrecht (HVU) is een stichting die wil bijdragen aan het behoud en de ontwikkeling van historische vaarwegen in de regio en provincie Utrecht, zodanig dat de beleving van dit cultureel erfgoed door bewoners en bezoekers wordt versterkt. HVU zal dit doel nastreven door middel van communicatie, onderzoek, advies, organisatie, verwerving, ontwerp, realisatie en beheer.

Bestuur
Ubbo Hylkema
Johan Blom
Oedzge Atzema

Coordinatie
Henri van der Vegt

Advertenties

5 Reacties op “Stichting Historische Vaarwegen Utrecht

  1. Mooi initiatief MuntPark, alleen de naam dekt de lading niet geheel. Ik stel voor de naam MuntWaterPark te gebruiken omdat alles draait om het water. Iedereen snapt dan wat de bedoeling is.
    De Muntsluis en het Merwedekanaal;
    Alle activiteiten moeten wat mij betreft om het behoudt van dit monument De Muntsluis en omgeving draaien.
    Een vergeten gebied is geen negatieve kwalificatie, maar juist een kwaliteit die gekoesterd moet worden, De Vergeten Sluis als subtitel en geuzennaam, daarmee geeft je ook aan wat de bedoelingen zijn met het gebied.
    Dit gebied wordt verder ontsloten door het bevaarbaar maken van de Leidsche Rijn bij het Westplein naar de binnenstad.
    Er moeten wel inkomsten komen om de restauratie te financieren, dit kan door meer havengeld te innen en dit kan als er grote historische binnenvaartschepen een ligplaats kunnen krijgen aan de Muntkade, of de overkant bij de Kanaalweg en op de ligplaats voor laden en lossen van de sojafabriek bij de kraan. De grote ruimen van deze schepen kunnen ingericht worden voor bedrijven, horeca en wonen.
    Ook kan een oud rivierpassagiersschip een ligplaats krijgen voor horeca, een kraanschip als varend podium en historische sleepboten voor hulp bij activiteiten en ter bezichtiging.
    Het ruim van een schip kan ook ingericht worden voor een Merwede Kanaalmuseum en voor kantoor van vereniging van Utrechtse vaarwegen die de belangen zou kunnen gaan behartigen van de vaarwegen in Utrecht.
    De bediening van de Muntbrug kan overgedragen worden aan een beheergroep van bewoners. Aan de Muntkade moet een aanlegplaats voor grotere schepen blijven voor bezoekers per boot aan dit gebied.
    Voor de levendigheid kan gezocht worden voor het plaatsen van een waterrad die bij verval stroom kan opwekken of machines kan bewegen en een Overtoom die kleine boten kan overzetten bij het ontbreken van een sluis.
    Algemeen waterbeleid gemeente;
    Voor ligplaatsen van kleine boten zou de gemeente het beheer in de hele stad over moeten dragen aan wijkjachthavens in combinatie met speeltuinen en buurthuizen door de buurtbewoners georganiseerd. Door kleine boten haaks op de wal te leggen, waar dit kan, ontstaan er veel meer plaatsen voor deze boten. Bij de speeltuinen zou opslag van kano’s kunnen komen voor de bewoners.
    De gemeente moet de regie nemen en een vaarwater beleid ontwikkelen die er voor zorgt dat niet sluipender wijze het water als sluitpost dient, maar juist het unieke karakter van de waterwegen versterkt voor het vervoer van goederen en personen, het wonen en het recreëren.
    De gemeente kan een beleid ontwikkelen die hoogwaardig vervoer van goederen en personen over water zal bevorderen door verkeer, toerisme en historisch besef te combineren door personenvervoer met een vergunning stelsel voor elektrische trekschuit voor personenvervoer naar winkels, restaurants en musea, onder de naam, de Utrechtse boot landelijk te promoten.
    Een totaal visie op de waterwegen is van belang, het water is allang niet meer het afval putje van de stad, maar bepaald de kwaliteit van de buurt rond het water steeds meer.

  2. prima initiatief om de historische waterwegen en de aansluitende nieuwe, gegraven waterwegen van utrecht en mogelijk rondom Utrecht extra aandacht te geven.Zie gaarne de website http://www.watererfgoed.nl en kijk naar resultaten 24e internationale kanalenconferentie(binnenkort) aangevuld op deze site.Ik was als programma manager nauw betrokken bij de opzet en uitvoering en nu bij de presentatie van de eindresultaten.

    • Hallo Jan Pieter, Alsnog dank voor deze positieve reactie! We hebben het bekeken en sluit natuurlijk heel goed aan. Hopelijk hebben we in dit kader nog een keer contact. Via bv. nog te organiseren excursies, bijeenkomsten of andere initiatieven.

  3. Ls, Is de 8-9 eeuwen oude verbinding tussen het boezemwater van landgoed Oudegein en de Doorslag ook officieel een historisch vaarwater?. Ben benieuwd naar jullie reactie. Met vriendelijke groet, Bernard Mullers

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s